پروژه ساختمانی سهیل واقع در اتوبان صدر نبش قلندری جنوبی است که طراحی نما و مشاعات آن توسط این شرکت صورت گرفته است. کلاسیک بودن سبک طراحی از جمله خواسته های کارفرما برای طراحی این نما بود و از طرفی توجیح اقتصادی در اولویت بالاتری حتی از سبک طراحی برای ایشان قرار میگرفت.
پروژه ساختمانی کاخ دستور واقع در اتوبان صدر نبش قلندری جنوبی است که طراحی نما و مشاعات آن توسط این شرکت صورت گرفته است.
پروژه ساختمانی سهیل از لحاظ سبک طراحی معماری در گروه کلاسیک یونانی و رومی به شمار میرود که اصطلاحا در ایران با نام «نما رومی» معروف است. سبکهای معماری زیادی از معماری کلاسیک الهام گرفتهاند و این مسئله باعث شکلگیری باز زنده سازی سبک های معماری همچون معماری نئوکلاسیک از میانه قرن ۱۹ و باز زندهسازی یونانی قرن ۲۰ ( نما رومی )در طراحی نما ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی شد.
با توجه به اینکه اکثر سازندگان ساختمان راحت تر هستند که در مرحله ی بعد از اسکلت وارد مذاکره طراحی نما بشوند در نتیجه بستری که در اختیار طراح قرار میگیرد برای پیاده سازی ایده های خود در طراحی نما بسیار تحت تاثیر محدودیت های طراحی های فاز یک پروژه قرار میگیرد. این بنا هم ازجمله ساختمان هایی است که کارفرما در مرحله ی بعد از اسکلت با تیم طراحی وارد مذاکره شد. کلاسیک بودن سبک طراحی از جمله خواسته های کارفرما برای طراحی این نما بود و از طرفی توجیح اقتصادی در اولویت بالاتری حتی از سبک طراحی برای ایشان قرار میگرفت.
از این رو همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید کلیه ی حجم ها و ابزار های سنگی با استفاده از سنگ 40 طولی انجام گرفته و به طور دستی توسط سنگکار در حین کار برش داده شده. این در حالی است که عمدتا نماهای در این سطح پر است از ابزارهای سنگی ریز و درشتی که در کارگاه های ابزار زنی از شمش های بزرگ و کوچک سنگ تراورتن با صرف زمان و هزینه ی به مراتب بیشتری تولید شده و به کارگاه ساختمانی حمل میشود.
اکثر سبکهای معماری که پس از رنسانس در اروپا زاده شدهاند میتوانند معماری کلاسیک محسوب شوند. این تعبیر گسترده از این اصطلاح توسط جان سامرسون در کتاب زبان کلاسیک معماری به کار گرفته شدهاست.
عناصر معماری کلاسیک در زمینههای معمارانه متفاوتی نسبت به زادگاه اصلیشان به کار گرفته شدهاند. شیوههای کلاسیک – دوریک ، یونیک و کرنتین – که در معماری سبک گرای قرن ۵ پیش از میلاد یونان معنی دارند در معماری قرن اول گالها دوباره به کار گرفته میشوند و از آن زمان بارها و بارها تجدید شدهاند.
روند طراحی نما کلاسیک رومی در شرکت معماری فرید | ارجمند
از دیگر تقسیم بندی ها در رون طراحی نما رومی تقسیم بندی « پایه »، « ساقه» و « تاج » است که تاثیر بسزایی در تناسبات بصری یک نمای کلاسیک دارد.
پایه: در این تقسیم بندی طبقات پایینی نما را کمی مجلل تر و سنگین تر و با جزئیات و سایه اندازی بیشتر طراحی میکنیم. تاج: طبقه یا طبقات بالای نما را به تاج اختصاص داده این قسمت را هم مجلل تر طراحی میکنیم. ساقه: قسمت میانی نما تحت عنوان ساقه نما کمی ساده تر و با ریتم تکراری حدفاصل پایه تا تاج را در بر میگیرد و بیشتر مساحت نما به این قسمت تعلق میگیرد. اینکه چه تعداد طبقه ای را به پایه یا ساقه یا تاج نسبت دهیم به تعداد طبقات ساختمان بستگی کامل دارد. گاها در ساختمان های کمتر از 4 طبقه قسمت تاج طبقه ای را در بر نمیگیرد و صرفا قسمت جانپناه برای تاج اختصاص میابد.